白銀堂ぬ庭(なあ)んかんや一枚岩(いちめえしい)ぬあやい、うぬ前(めえ)んかいや石碑ぬあん。「意地(いじ)ぬ出(ん)じらあ手引(てぃいひ)き手ぬ出じらあ意地引き」でぃちぬ黄金言葉(くがにくとぅば)ぬ書かっとおん。糸満女、妻(いとぅまんゐなぐとぅじ)そおたる薩摩役人ぬ妻(とぅじ)ぬ側(すば)んかい寝(に)んとおたる男(ゐきが)、殺(くる)さんでぃさしが、良(ゆ)う確かみいねえ、妻守(とぅじまむ)ゆんでぃち男すがいそおたる妻ぬ女(ゐなく)ぬ親(をぅや)どぅやたる。「物事(むぬぐと)お良う確かみらんでえならん」でぃちぬ言ちゃる役人ぬ言葉が上(ゐ)ぬ、うぬまま、黄金言葉とぅなたるむぬやんん。アミリカやイラクぬ核開発そおんとぅか、アルカイダとぅ関係そおんとぅか叫(あ)びてぃ戦始(いくさはじ)みたん。やしが、うんあ証拠(すうく)お、むさっとぅ無(ね)えらんたん。「意地ぬ出じらあ手出じゃち、手出じゃしいねえゆくん意地ぬ出じてぃ」。軍事力びけん頼がきとおるアミリカあ実(じん)に自勝手(どぅうがってぃい)ぬ西部劇国家。外交ぬ事すそおんそおん。
勘違えさあに人殺ちゃい、戦さいすぬ事戒みとおる黄金言葉やさ。
【日本語意訳】
直訳より「怒れりに駆られて手を出すな、手が出れば怒りを鎮めよ」とでも訳しておこう。妻に添い寝していた男を殺しかけた薩摩人の夫。良く確かめると妻を守る為に男の格好をした妻の母だった。夫は前述の言葉を吐いた。それそのまま諺になった。米国は脅威の証拠も確認しないままイラクを滅ぼした。「怒りのままに手を出し、手の出るままに怒る」。軍事力主義者は外交(相互の誤解を解く話し合いの事)を疎かにするという、良い見本だ。
勘違いして人をあやめたり、戦争をしたりする愚かしさを戒めた教訓ことわざである。
2010年3月2日投稿分
【語句】
庭んかいや=庭には。
一枚岩 ぬ あやい=一枚岩 が あり。
うぬ前んかいや石碑ぬあん=その前には石碑がある。
意地ぬ出じらあ 手引き=意地(ここでは怒り)が出れば、手を引け(ここでは手を出すのを堪えよ)。
黄金言葉=ことわざ。
書かっとおん=書かれている。
妻そおたる=妻にしていた。
殺さんでぃ さしが=殺そうと したが。
守ゆんでぃち=守ると。
男すがい=男装。
親どぅやたる=親だったのである。「どぅ」は強調助詞。これを受けて、存在動詞「やたん」は「やたる」と連体形で結ぶ。
確かみらんでえ ならん でぃち 言ちゃる=確かめないといけない と 言った。
黄金言葉とぅ なたる むぬ やん=ことざわとなったものだ。
むさっとぅ無えらんたん=まったく、無かった。
ゆくん手出じゃち=よけい手を出し。
軍事力びけん 頼がきとおる=軍事力だけに依存している。
実に=ほんとうに。
外交ぬ事すそおんそおん=外交を疎かにしている。
この記事へのコメント